Hrek : Hres Ferrarisok 10.rsz: WOLFGANG VON TRIPS |
Hres Ferrarisok 10.rsz: WOLFGANG VON TRIPS
Ferrari Days 2007.08.21. 11:11
Sorozatunk 10. rszben Wolfgang von Trips szerepel...
von Trips 1928 jnius 4-n szletett a nmetorszgi Kerpen-ben, egy 700 ves lovagi dinasztia sarjaknt. desaapja -aki katonatiszt volt- szenvedlyesen rajongott az autosportrt, s fit is rendszeresen elvitte magval a futamokra. a kis "Wlfchent" ekkor fertzte meg a benzingz: nyolc vesen kijelentette: autversenyz lesz. Pldakpe Bernd Rosemeyer volt.
Az autosportban 1954-ben debtlt. A klasszikus Mille Migliai versenyben Walter Hampel oldaln a 33. helyet szereztk meg, st sajt kategrijukban az 1300 cm3-es gposztlyt megnyertk. Mg ebben az vben a szriaautk 1600 cm3 kategrijnak nmet bajnoka lett. Mivel nem akarta, hogy szlei tudomst szerezzenek arrl, hogy versenyez, „Alex Linther” lnven szerepeltette magt.
Plyafutst slyos betegsg ksrte: halls problmk gytrtk, 14 ves korban pedig egy slyos agyhrtyagyullads kvetkeztben lebnult arca egyik fele. Nhny vvel ksbb - mr aktv versenyz korban - slyos cukorbetegsg tetzte egszsggyi problmit.
A fiatal nmet versenyz tehetsgre Enzo Ferrari is felfigyelt. A piros autk kormnykereke mgtt els zben a sportautk Svd Nagydjn jelent meg Kristianstadban. A brit Peter Collinsel msodik helyezst rtek el. Ferrari elgedett volt a teljestmnyvel, s von Tripset neveztk a Forma 1-es autk Olasz Nagydjra. A debtlsra azonban nem kerlt sor, ugyanis az edzsen a kormnym meghibsodsa miatt balesetet szenvedett a Curva Grande kanyarban. A Lancia-Ferrari D50-es ugyan igencsak sszetrt, de szerencssen megszta srls nlkl. 1956 szeptember 10-n Wolfgang von Trips, mint az els nmet versenyz alrta a szerzdst a gyri Scuderia Ferrarival. Az igazi Forma 1-es bemutatkozsra 1957 janur 13-n kerlt sor Buenos Airesben, ahol a hatodik lett. Az els nagy sikerre 1957 mjus 12-ig kellett vrnia. A 24. Mille Migliai versenyen egy 3,8 literes autval indult. Von Trips az egsz verseny alatt az egyik leggyorsabb volt, s 300 km-rel a cl eltt gy tnt, v a gyzelem. Az addig vezet Taruffi ugyanis ltvnyosan lelassult, s von Trips knnyedn utolrte. Piero Taruffinek komoly technikai problmja tmadt, a vltja az tdik sebessgben beragadt! Amikor a nemes lelklet von Trips szrevette, hogy ellenfele harckptelen, nem elzte meg, gy az olasznak ajndkozta a gyzelmet. A verseny utn, amelynek fekete foltja a portugl de Portago szrny balesete volt (Portagon kvl tovbbi nzk is letket vesztettk), az olasz kznsg gy nnepelte von Tripset, mint a gyztes Taruffit. Egy httel ksbb Monacoban indult, ahol nagyszer vezetssel a 95. krig Fangio s Brooks mgtt a harmadik helyen versenyzett, amikor a motor felmondta a szolglatot.
Az 1957-es gretes idny mjus 25-n hirtelen megszakadt. A Nrburgringi 1000 km-es edzsn slyos balesetet szenvedett, kt bordja trtt el, aminek kvetkeztben kt hnapig volt knytelen gipszmellnyt hordani. A plyra az idnyzr monzai versenyen trt vissza. Nem okozott csaldst. Mint a legjobb Ferraris, Moss s Fangio mgtt a harmadik helyen vgzett. A teljesen felplt von Trips 1958-ban kt csapat szneiben is versenyzett: Ferrarival a Forma 1-ben, a Porsche szneiben pedig az Eurpa-bajnoksgon, s egyes hossztv versenyeken. Ekkoriban ragadt r a "von Reccs" gnynv, miutn vitathatatlan gyorsasga mellett a mezny legnagyobb auttrje volt. Ezt mg Enzo Ferrari is megelgelte s 1958-ban "nevel" clzattal csak hat Forma-1-es futamon engedte indulni a tzbl.
"Taffy" (Mike Hawthorn nevezte el gy) megelgelte a Ferrari sportpolitikjt s a Porsche-hoz igazolt, ahol klnbz sportautversenyeken indult. St, feltnt az idnynyit Monaco GP-n is. Abban az vben szeretett volna ugyanis a nmet cg hivatalosan belpni a Forma 1-be. A Monte Carlo-i futamot nem lehetett szerencssnek nevezni. Taffy j autjt ugyan az idmrn a 12. helyre hozta be, de a verseny msodik krben ezt a mg fejleszts alatt ll prototpust csnyn sszetrte. A nha mr-mr tlsgosan is erszakos vezetsi stlusa ezttal a kritikk kzppontjba kerlt. Ez a baleset a Porsche-nak rengeteg idejt rabolta el, legkzelebb mr csak augusztus 2-n neveztek, a Nmet Nagydj alkalmbl, amelyet ezttal kivtelesen a berlini Avusban rendeztek meg. A szerencse most is elkerlte t, ugyanis a futam eltti sportautk versenyn (amelyet von Trips nyert), a francia Jean Behra sajt Porschjval lett vesztette, emiatt a gyri csapat visszalpett az indulstl. Ezzel von Trips szmra a „Porsche s az F1” cm fejezet lezrult, a Forma 1-ben azonban mg indult ezen az ven. Enzo Ferrarinak ugyanis eszbe jutott egykori versenyzje, s felajnlott neki egy versenyzi lst az USA Nagydjra, amely december 12-n kerlt megrendezsre Sebringben. A Ferrari ebben az vben balszerencss idnyt zrt: mindssze egyszer tudott gyzni – Tony Brooks Avusban. Von Trips azzal az grettel, hogy 1960-ban a Ferrari lland versenyzje lesz, a hatodik helyen rkezett a clba.
1960. mrcius 19-n egy Ferrari F2-essel megnyerte a Syrakus Grand Prix-t, amely ugyan nem szmtott bele a Forma-1-es pontversenybe, mgis szinte mindenki ott volt, aki szmtott, gy a diadal erklcsi rtke ugyanakkora volt, mint egy Forma-1-es futamgyzelem. A futam utn desanyjnak gy tviratozott: "Vgre gyzelem. Boldog vagyok. Wolfgang". Jlius 24-n 250 ezer nz eltt von Trips megnyeri a stuttgarti Solitude Nagydjat is (egy jabb bajnoksgon kvli verseny). gy tnik Enzo Ferrari "terpija" sikeres volt: von Trips most egy sokkal nyugodtabb, rettebb, kiegyenslyozottabb teljestmnyt nyjt versenyz, aki ugyanakkor gyorsasgbl sem vesztett semmit.
A legjobb Wolfgang von Tripst azonban 1961-ben lthatta a nagyrdem. Az v Szicliban kezddtt szmra a 45. Targa Florio versennyel a Madonie-plyn - ahol Oliver Gendebiennel prban szenzcis gyzelmet aratnak egy 2,4 literes Ferrarival, megdntve Stirling Moss 1958-as plyacscst.
A Forma-1-es szezont a mjus 14-i Monaci Nagydj nyitotta, ahol von Trips negyedik helyet szerzett. Cspaattrsa, Richie Ginther msodik lett, m az igazsghoz hozztartozik, hogy az amerikai egy j Ferrari Tipo 156-ost vezetett, mg von Tripsnek meg kellett elgednie egy rgi Dino 156-ossal. A verseny sorn radsul vlthiba miatt "Taffy" egy alkalommal frontlisan a korltnak tkztt a Mirabeau-kanyarban, s noha tovbb tudta folytatni a versenyt, kt kr htrnnyal rkezett clba.
Mjus 22-n aztn felvirradt von Trips nagy napja: learatta els hivatalos Forma-1-es futamgyzelmt! A Holland Nagydjon mr minden gyri Ferrari versenyz az j Tipval llt rajthoz. Trips az els sorba kvalifiklta magt, a rajtot megnyerte s rajt-cl gyzelmet aratott csapattrsa, Phil Hill s a Lotus versenyzje, Jim Clark eltt. A kvetkez versenyen, a jnius 18-i Belga Nagydjon Spa-Francorchamps-ban mg inkbb dominlt a Ferrari. Az els ngy helyet a maranelli csapat auti foglaltk el - kzlk a msodik volt von Trips, mindssze 0,7 msodperccel elmaradva a futamgyztes Phil Hilltl. Ezutn egy kiess kvetkezett a Francia Nagydjon, majd a jlius 16-i Brit Nagydj Aintree-ben: Wolfgang von Trips Forma-1-es plyafutsnak cscspontja.
Mr az idmr edzs is igazi krimit grt: az els tz helyezett leggyorsabb kre egy msodpercen bell volt, az els ngy kre pedig pontosan ugyanolyan gyors! A rajtsorrend (abban a sorrendben, ahogy megfutottk ezt a krt): Joakim Bonnier (Porsche), Wolfgang von Trips, Richie Ginther s Phil Hill. Mindssze 0,2 msodperccel elmaradva tlk Stirling Moss az tdik. Msnap, rviddel a verseny rajtja eltt elered az es. Ez kedvez von Tripsnek s a hetedik krben az lre ll. Csak Moss tudja tartani a tempjt, k ketten lassan elszakadnak a meznytl. De Moss nagy igyekezetben, hogy utolrje von Tripst hibt kvet el s megprdl. Taffy ezek utn flnyesen - 46 msodperces elnnyel Phil Hill eltt - nyeri az ess Brit Nagydjat! Ezzel a nmet versenyz letben elszr tveszi a vezetst a Forma-1-es vilgbajnoksgban: 1. von Trips - 27 pont; 2. P. Hill - 25 pont; 3. Ginther - 16 pont; 4. Moss - 12 pont.
A kvetkez futamot Nmetorszgban rendezik a Nrburgringen, ahol nem kevesebb, mint 300 ezer nz kvncsi j vilgbajnoki remnysgre. s "Taffy" nem okozott nekik csaldst. Noha a rajtnl nehzsgei tmadtak s visszaesett, leggyorsabb krt leggyorsabb kr utn futva ismt felkzdtte magt az lmeznybe s vgl a msodik helyen vgzett Moss mgtt. A vilgbajnoksgban pedig nvelni tudta elnyt Hillel szemben. A verseny-matematika most gy nzett ki, hogy ha a htra lv kt verseny kzl von Trips megnyeri az egyiket, vagy a msodik helyen vgez valamelyiken gy, hogy nem Hill vagy Moss vgez eltte, akkor a vilgbajnok.
1961. szeptember 10., Monza. ppen t vvel ezeltt szerzdtette le Wolfgang von Tripst Forma-1-es csapatba Enzo Ferrari, most pedig itt llt a vilgbajnoki cm kszbn. Az ajtn azonban sosem sikerlt belpnie.
Amikor 15:00-kor az Angol Kirlyi Autklub (RAC) elnke Lord Earl Howe zszljval jelt adott a rajtra, Phil Hill vgott az lre. Az edzsels von Trips rosszul kapta el a rajtot, az els kr utn mindssze a hatodik volt. Nemcsak a csapattrsai, de Jim Clark a Lotusszal s Jack Brabham a Cooperral is elmentek mellette. Von Tripset azonban ez nem nagyon nyugtalantotta. Tudta, hogy a verseny hossz, s tudta, hogy remek autja van. A msodik krben a Lesmo kanyarkombinciban gond nlkl elzte meg Brabhamet, majd a Lesmobl kijvet Clarkot is. A vezet ngy Ferrari zsinrban hzott vgig a balos Curva del Vialonen (ennek helyn ma az Ascari-sikn van), a Rettlineo Centrale egyenesben 200 km/ feletti tempban rkeztek meg a gyors Curva de Sud visszafordtba. A kanyar eltt von Trips a nmileg nehezebb Ferrarijval hamarabb kezdett el fkezni, mint a kzvetlen mgtte autz Clark. A skt a Lotusszal mr-mr elzni kszlt, amikor a ngyes szm Ferrari hirtelen keresztezte eltte az utat. Von Trips autjnak nagy sebessggel forg hts kereke tallkozott Clark els kerekvel, aminek kvetkeztben mindketten elhagytk a plyt. A nzk ezen a helyen egy nem tl magas befvestett fldtltssel s drtkertssel voltak vdve. Az irnythatatlan Ferrari a tltshez tds utn szinte fktelenl vgdott a nzk sora kz. Tizenegyen a helysznen meghaltak, tovbbi ngyen a slyos srlsek kvetkeztben. A szerencstlen von Trips kiesett az autbl, a teste a tlts s a plya kztt lv fves svban fekdt mindenfle klsrelmi nyomok nlkl – sajnos halott volt is, a nyakt trte el...
Von Trips, akit az jsgrk 1961-ben az v sportoljnak vlasztottak Nmetorszgban, egyszeriben mindent elvesztett. A tragdiba torkollt versenyt s ezzel egytt a vilgbajnoksgot Phil Hill nyerte. Az jdonslt vilgbajnok ngy nappal ksbb ksrte el bartjt utols tjra a von Trips csald hemmersbachi temetjbe. Az amerikai a Taffyval vvott sportszer csatikat gy kommentlta: „igen, nyerni akartam. De nem ilyen ron”.
Vgezetl magtl Wolfgang von Tripstl egy idzet, amely kifejezi az letfilozfijt: „Szzt ves koromig szeretnk lni, hogy meghallgathassam mindazon zenket, amelyek tetszenek, elolvashassak minden knyvet, amelyek rdekelnek, s enym lehessen minden n, akik tetszenek…”



|